چگونه یک تولیدی پوشاک و مد تبدیل به برند می شود؟ شاید ندانید که صنعت مد به سرعت در حال رشد است که هر سال یا حتی در هر فصل استانداردهای جدیدی معرفی می شود. پوشاک بزرگترین دسته در تجارت الکترونیک مد با درآمد پیش بینی شده 684 میلیارد دلار تا سال 2025 است. اما در چنین صنعت پررونقی، شما ناگزیر به رقابت داغی نیز خواهید بود. برند شما باید واقعاً یک هویت قوی ایجاد کند تا در بازار برجسته شود.
البته که یکی از راه های برندسازی، مارک لباس و لیبل پارچه ای که جایگاه آن پشت یقه است می باشد. توسط این مارک ها شما میتوانید به مخاطبان تان اطلاعات و شعار برند خود را منتقل نمایید.
اما در این مقاله، جدیدترین نگاه ها را در مورد برندسازی پوشاک و صنعت مد روز، به همراه 8 نکته که تولیدی ها میتوانند از آن برای ایجاد یک هویت مطلوب استفاده کنند، در اختیار شما قرار میدهیم. همچنین مطالعه این مطلب برای کسانی که قصد راه اندازی مزون لباس دارند نیز توصیه می شود.
محتوای مطلب
صنعت مد امروز
از اواسط قرن نوزدهم، زمانی که لباسها توسط خیاطها ساخته میشد، صنعت مد به شیوههای بسیار تغییر کرده است. با گذشت زمان، این فرآیند ماشینی تر شده است و اقلام مد روز اغلب به تولید انبوه می رسند. با افزایش استفاده از تلفن همراه و تأثیرات غیرمنتظره COVID-19، تجارت الکترونیک به عنوان یکی از کانال های اصلی فروش پوشاک ظاهر شده است.
اما هدف برندسازی پوشاک که همواره تمایز برند پوشاک و تسخیر سهم بیشتری از بازار است تغییری نکرده است. بیایید عمیقاً به هر سمتی غوطه ور شویم تا فرصت های جدید و همچنین چالش هایی را که امروزه برندها باید به آنها توجه کنند، ببینیم.
1. صنعت مد رقابتی تر شده است.
کسبوکارهای مد از برندهای محلی گرفته تا جهانی و از خردهفروشان تا عمدهفروشان در بخشهای مختلف در حال رشد هستند . ناگفته نماند افزایش فروشگاههای دست دوم فروشی در بین خریداران قیمتگرا محبوبیت بیشتری پیدا کردهاند. از آنجایی که بازیگران بیشتری در صنعت مد وجود دارد، مشتریان اکنون گزینه های بیشتری برای انتخاب دارند و برندسازی پوشاک کاری تخصصی محسوب می شود.
چنین مدل های کسب و کار متنوعی صنعت مد را رقابتی تر کرده است. بدون شک، برای پیشرفت در این صنعت که به سرعت در حال تغییر است، به نو آوری و تمایز برند پوشاک نیاز است.
2. تغییر به سمت سیستم های آنلاین و تلفن همراه وجود دارد.
وقتی صحبت از تجارت الکترونیک در سال 2020 می شود، صنعت مد بخش بزرگی از بازار B2C (بیزینس تو کاستومر) است. به دلیل COVID-19، بسیاری از مردم اکنون از خرید در فروشگاه اجتناب می کنند و به پلتفرم های تجارت الکترونیک می روند. جستجوی کاتالوگ ها، انتخاب اقلام و بررسی آنلاین به یک روال جدید تبدیل شده است. برندهای مد اکنون در حال یافتن راه هایی برای ایجاد یک تجربه خرید جدید و کامل برای به دست آوردن مشتریان در پلتفرم های آنلاین و آفلاین هستند.
علاوه بر این، تغییر شدیدی به سمت پلتفرمهای موبایل نیز صورت گرفته است. طبق یک مطالعه توسط گوگل، 59 درصد از خریداران اظهار داشتند که گزینه خرید از طریق تلفن همراه، عامل مهمی در انتخاب برندهایی است که با آن خرید می کنند. بسیاری از برنامه های تلفن همراه برای پشتیبانی از تعداد زیادی از کاربران بالقوه مانند آمازون یا شاپیفای توسعه یافته اند. علاوه بر این، بسیاری از کسب و کارهای بزرگتر نیز اپلیکیشن های بومی خود را ساخته اند.
3. تعهد و اخلاق مداری برند در خرید مشتری تاثیر میگذارد.
مد به عنوان یکی از بزرگترین صنایع در جهان، با انتقادات زیادی در مورد تعهد و سایر ارزش های اخلاقی روبرو است. گزارش UNECE نشان می دهد که 10 درصد از انتشار دی اکسید کربن جهانی از صنعت مد ناشی می شود. مردم از ردپای کربن ناشی از تولید پوشاک و شرایط بد کار در تولیدی ها بیشتر آگاه شدهاند. به این دلایل، آنها شروع به خرید مسئولانهتر میکنند و در انتخاب برندهای مد مورد علاقهشان حساستر میشوند.

چگونه برندسازی تولیدی پوشاک را عملی کنیم؟
انعطاف پذیر بودن برای خرده فروشان در هر صنعتی مهم است تا با الگوهای رفتاری جدید مصرف کننده سازگار شوند. در صنعت مد، برندها برای تطبیق با تحولات و ماندن در عرصه رقابت، چگونه برندسازی تولیدی پوشاک را اجرا کنند؟
1. مشتریان هدف را به وضوح تعریف کنید.
از آنجایی که مد صنعت بزرگی است، تعریف واضح جایگاه مشتری می تواند به شما کمک کند در مسیر درست بمانید. شما نمی خواهید یک برند لباس برای افراد میانسال، با یک پلن بازاریابی که فقط به جوانان می پردازد، راه اندازی کنید.
بنابراین، درک هدف برند شما ضروری است. آیا منظور فروش لباس برای همه گروه های سنی است یا فقط زیر مجموعه خاصی از افراد؟ این در مورد گروههای مختلف مشتریان بر اساس سن، جنسیت، سرگرمیها و غیره صدق میکند. تعیین هدف به شما کمک میکند نقطه فروش منحصربهفرد خود را افزایش دهید، که میتوانید از آن برای برجسته کردن بیشتر برند خود در میان دیگران استفاده کنید.
به خاطر داشته باشید که این بدان معنا نیست که شما باید مشتریان هدف را محدود کنید. به عنوان مثال، یک مغازه برای همه اعضای خانواده، کمتر از سایر مغازه ها رقابتی نیست. در هر صورت، برندها باید پیام و اصل خود را به موثرترین شکل به مشتریان هدف خود منتقل کنند.
2. امکان خرید از چندین روش را فراهم کنید.
همانطور که می دانید هدف برند سازی لباس و پوشاک فروش بیشتر است. تغییر به تجارت الکترونیک و فروش آنلاین یکی از قابل توجه ترین روند در صنعت پوشاک است. با این حال، مشتریان همچنان به طور فزایندهای در حال خرید از طریق کانالهای متعدد از تلفن همراه گرفته تا فروشگاهها تا تجارت اجتماعی و بازار هستند. این تغییرات در رفتار خرید، برندهای مد را ملزم میکند تا مشتریان را در هر کجا که خرید میکنند ملاقات کنند و به آنها امکان انتقال بدون درز در کانالها را بدهند.
ترکیب فروشگاه های آفلاین و آنلاین می تواند به گسترش پایگاه مشتری و افزایش نفوذ برند کمک کند. علاوه بر فروشگاه های لباس، می توانید وب سایت خود را راه اندازی کنید، یک حساب کاربری در رسانه های اجتماعی ایجاد کنید یا از بازارهای آنلاین استفاده کنید.
تولیدکننده پوشاک B-Wear Sportswear نمونه ای از تغییر موفقیت آمیز از آفلاین به آنلاین است. قبل از سال 2018، B-Wear به طور انحصاری از فروشگاه های فیزیکی خود فروخته می شد. با گسترش تجارت الکترونیک با BigCommerce، این شرکت شاهد افزایش 162 درصدی درآمد و 81 درصدی افزایش ترافیک سایت بود.
مطمئن شوید که در مورد بازار و مشتریان هدف خود تحقیق کنید تا ببینید کدام پلتفرم ها را ترجیح می دهند. به عنوان مثال، پلتفرم رسانه اجتماعی انتخابی برای خرید در سطح جهانی متفاوت است.
برای مدیریت پیچیدگی ارائه یک تجربه همهکاناله جامع، امروزه خردهفروشان مد از ابزارهای مدیریت چند فروشگاهی استفاده میکنند تا همه چیز را به خوبی اجرا کنند.
3. یک تجربه خرید همه منظوره ایجاد کنید.
همانطور که در بالا ذکر شد، مصرف کنندگان مد امروزی الگوهای خرید بسیار منحصر به فردی دارند. آنها ممکن است خرید آنلاین ویترینی انجام دهند یا رسانه های اجتماعی برند را قبل از تکمیل خرید خود در فروشگاه بررسی کنند. تحقیقات گوگل، Ipsos Media CT و Sterling Brands نشان می دهد که تا 42 درصد از خریداران همچنان اطلاعات آنلاین را هنگام خرید در فروشگاه بررسی می کنند. بنابراین، اطمینان از اینکه نه تنها چندین کانال ارائه میکنید، بلکه یک تجربه جامع همه منظوره نیز میتواند به شما کمک کند که برند پوشاک متمایزی داشته باشید.
یک تجربه همه جانبه از نقاط تماس مجزا در کانالهای خرید مختلف تشکیل شده است که بهطور یکپارچه با یکدیگر مرتبط میشوند. به عنوان مثال، مشتریان می توانند به صورت آنلاین خرید کنند و برای تحویل گرفتن کالای خریداری شده به یک فروشگاه آفلاین مراجعه کنند.
کارهای زیادی برای ایجاد یک کسب و کار همه جانبه وجود دارد، مانند افزایش تعداد نقاط تماس و اطمینان از مدیریت موجودی. این فرآیند با آخرین پیشرفت های تکنولوژیک ساده شده است. به عنوان مثال، یک سیستم POS با همگامسازی بلادرنگ میتواند به اتصال چندین کانال کمک کند و اطلاعات بلادرنگ در مورد در دسترس بودن محصول را ارائه دهد. نمونه ای از یک POS عالی برای برند مد شما ConnectPOS است که از تجربه کلیک و جمع آوری و خرید تلفن همراه با برنامه PWA خود پشتیبانی می کند.
4. تصویر برند ثابتی داشته باشید.
این سوال را از خود بپرسید: برند خود را به عنوان فردی با شخصیت در نظر بگیرید، برای ابراز وجود خود به دیگران چه کاری انجام می دهید؟ چگونه سبک لباس خاص خودمان را طراحی کنیم؟ باید بگوییم که ثبت برند لباس در ذهن مشتری مهمتر از ثبت برند در دفتر اسناد است. برای برندهای مد، مهم است که به یک تصویر ثابت پایبند باشند.
به عنوان مثال، همه میدانند که نایک به طور خاص برای ورزشکاران در هر سطح مهارتی طراحی شده است، در حالی که گوچی با مدرنیته و ظرافت همراه است. علاوه بر مشتریان هدف، برندهای مد باید تعیین کنند که چه سبکی را می خواهند انجام دهند. این می تواند سبکی فراگیر از کل برند یا ظاهری خاص برای یک مجموعه باشد.

بخاطر داشته باشید که متمایز کردن پوشاک فقط به معنی آوردن مدل های جدید نیست! داشتن یک تصویر ثابت از نام تجاری بسیار مهم است تا به مصرف کنندگان بگویید که با رقبا متفاوت هستید. گزارش Lucidpress نشان می دهد که ارائه مداوم یک نام تجاری می تواند درآمد را تا 33 درصد افزایش دهد. یکپارچگی باید در چندین عنصر ارتباطی حفظ شود، مانند استفاده از لوگوی یک برند، ارائه پالت رنگی یکسان یا ارائه پیامهای برند ثابت در پلتفرمهای مختلف. با گذشت زمان، این عناصر با مشتریان بیشتر آشنا میشوند، بنابراین داشتن ظاهر و احساس متمایز به برندسازی پوشاک شما کمک میکنند.
برای حفظ ثبات برند، شرکت های مد باید شعار خود را واقعا و با تمام وجود دنبال کنند. این به این معنی است که تصویر برند باید هم برای عموم و هم برای کارکنان آن روشن باشد. فروشگاه های مد اغلب سطح بالایی از تعامل بین کارکنان و مشتریان دارند، مانند زمانی که مشتریان در هنگام خرید اندازه، رنگ یا توصیه کارکنان را می خواهند. بنابراین، مهم است که کارکنان خود را در مورد نحوه ارتباط آنها با مشتریان هم در فروشگاه های فیزیکی و هم در پلتفرم های آنلاین با توجه به تصویر برند آموزش دهید.
5. توجه به مسئولیت اجتماعی در برند لباس
مصرف کنندگان در مورد مسئولیت اجتماعی برندهای مد بیشتر آموزش دیده اند. گزارش PWC نشان می دهد 64 درصد از مشتریان اعلام کردند که تصمیم به خرید یا تحریم یک برند را براساس موضع آن برند در موضوعات اجتماعی یا سیاسی می گیرند. موضع گیری و تحریم هواداران فلسطین علیه برند زارا از این دسته موضوعات است. در صنعت مد و پوشاک، این مسئولیت های اجتماعی اغلب شامل پایداری، اخلاق و شمول اجتماعی است.
صنعت پوشاک، به خصوص فست مد، با مسائل آلودگی زیادی مواجه شده است. مواد مورد نیاز برای تولید انبوه لباس ها به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفته اند، مانند ضایعات لباس ها و مواد شیمیایی سمی برای تولید پارچه (مانند هیدروکسید سدیم).
علاوه بر این، مسائل مربوط به نیروی کار ارزان نیز وجود دارد. گزارش آکسفام 2019 نشان می دهد که کمتر از 1 درصد از کارگران پوشاک بنگلادش و ویتنامی قادر به کسب درآمد بوده اند. برای تولید سریع و قیمتهای رقابتی، برخی از برندهای مد سریع ادعا میکنند که حقوق بشر را در عرقفروشیها نقض میکنند، جایی که کارگران باید در شرایط بد با مواد شیمیایی مضر کار کنند.
اکنون واضح است که اگر می خواهید در صنعت مد فعال باشید، برای ثبت برند پوشاک شما باید سختگیرانه ترین استانداردهای مسئولیت اجتماعی را رعایت کنید. نه تنها کیفیت و سبک لباس، بلکه ارزش های اجتماعی نیز اهمیت دارد. نگاهی به استودیوی Heist و استراتژی دوام آن بیندازید: «ما همچنین متعهد شدهایم که تمام جورابهای شلواری که در آینده ارائه میکنیم بادوام باشند و به آرامی فقط جوراب شلواری بادوام داشته باشیم.»
نکته دیگر برای ساخت یک برند مد محبوب این است که چگونه افراد با اندازه ها، شکل ها و نژادهای مختلف را در خود جای می دهد. به یاد داشته باشید که تنوع اجتماع را در نظر بگیرید، زیرا ممکن است برند شما را برجسته کند.

6. ارزش های اصلی خود را تمرین کنید.
86 درصد از مصرف کنندگان می گویند که اصالت یکی از مهم ترین عواملی است که برندهای مورد علاقه آنها را تعیین می کند. ارزشهای اصلی باید مرکز هر فعالیت تجاری باشد، نه اینکه فقط چیزی باشد که در بخش «درباره ما» قرار میگیرد. آنها باید چیزی باشند که واقعاً برای برند شما مهم است، به جای آنچه فکر می کنید مردم می خواهند بشنوند.
یک برند مد اگر بداند چگونه ارزش های اصلی خود را عمل کند، می تواند قلب بسیاری از مشتریان را به دست آورد. به عنوان مثال، هنگامی که ادعا می کنید مواد سازگار با محیط زیست هستند، مطمئن شوید که تحقیقات مناسبی انجام داده و آن را در فرآیند تولید اجرا کنید.
معتبر بودن در آنچه می گویید و انجام می دهید، کلید ایجاد اعتماد و حفظ مشتریان وفادار است. این پایدارترین راه برای رشد یک تجارت در طول زمان است.
7. داستان برند خود را بگویید.
راه دیگر برای خلاقیت، گفتن داستان برندسازی پوشاک و شخصی سازی آن است. داستان سرایی نه تنها می تواند احساسات را ایجاد کند، بلکه به لباس یا لوازم جانبی که می فروشید نیز معنا می بخشد. اگر انگیزه شخصی یا ماموریت خاصی پشت نام تجاری خود دارید، آن را با مشتریان خود به اشتراک بگذارید (برای مثال، به ناتوری مراجعه کنید). با کمک پلتفرم های آنلاین و عناصر بصری، داستان ها را می توان به راحتی به روش های مختلف بیان کرد. در دراز مدت، داستان سرایی می تواند رابطه شما با مشتریان را بهبود بخشد و تصویر برند شما را تقویت کند.
8. تمرکز خود را بر کیفیت محصول از دست ندهید.
قبل از اینکه یک برند «جسورانه» باشد، ابتدا باید الزامات اساسی را برآورده کند. مهم نیست که چقدر در تبلیغ برند خود عالی باشید، اگر کیفیت لباس مطابق انتظارات مشتری نباشد، هیچ فایده ای نخواهد داشت. فراموش نکنید که کیفیت محصولات خود را از همان مراحل اولیه تولید به دقت بررسی کنید.
این الزامات اساسی ممکن است شامل “احساس” مواد، دوام آنها، رشته ها یا منشاء تولید کنندگان باشد. اطمینان حاصل کنید که بهترین کیفیت ممکن را در محدوده قیمتی که ارائه می کنید دارید. این بسیار مهم است که مخاطبان شما بدانند شما برای تولید پوشاک از چه کیفیتی استفاده میکنید؟ یکی از راه های انتقال کیفیت محصول ، توضیحات شفاهی می باشد اما مهم تر از آن توضیحات و ویژگی های استاندارد پوشاک می باشد که بطور استاندارد توسط مارک لباس روی پوشاک نصب می شود.
در پایان، عامل بزرگی که باعث میشود مشتریان شما برگردند، رضایت آنها از محصولات است. در حالی که تبلیغات می تواند مشتریان بالقوه را جذب کند، کیفیت محصول مشتریان وفادار را حفظ می کند.
جمع بندی
برندسازی تولیدی پوشاک نیازمند تلاش زیاد و یک ذهن بابصیرت است. مهمتر از همه، دو نکته مهم این است که مطمئن شوید در آنچه انجام میدهید و میگویید معتبر هستید، و همچنین در استفاده از فناوری/ پلتفرمهای آنلاین در این فرآیند توانمندید. در چنین صنعتی که به سرعت در حال تغییر است، ما معتقدیم که نوآوری کلید موفقیت است.


تمام مطالب واقعا مفید و جامع بود ممنون بابت این مطالب که در اختیار عموم گذاشتید.
ممنون ملیحه عزیز. خوشحالیم که نکات برندسازی پوشاک و مزون برای شما مفید بوده. در تلاشیم مطالب را بروز رسانی نماییم تا جنبه های کامل تری از نحوه برندسازی پوشاک در اختیار شما قرار دهیم.