خیلی ساده همین اول بهتون بگیم که زدن مزون لباس هیچ کاری نداره و فقط کافیه با حداقلی ها شروع کنین. ما مجموعه آریا مارک هستیم و هر سال برای هزاران مزون و تولیدی پوشاک، لیبل لباس طراحی و تولید می کنیم. شاید اولش کمی گیج بشید اما بذارید بگم به جرات میشه گفت حدود 90 درصد از این مزون ها و تولیدی ها حتی اون تولیدی های بزرگ نه ثبت شده هستند و نه مجوز کسب و کار دارند.
البته شاید برای مغازه زدن کنار خیابان نیاز به دریافت مجوز صنف مربوطه داشته باشید اما اگر ابتدای کار هستید و قصد شروع کار در ساختمان دارید پس با خیال راحت و با حداقل امکانات شروع کنید. اما برای تکمیل اطلاعات تون تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا راجب جوانب مختلف حوزه کاری تون بیشتر بدونید.
در حال حاضر که این متن رو مطالعه می کنید، تعداد مزون های فعال در سراسر ایران بدلیل درآمد مناسب رو به افزایش هست و روز به روز به تعداد این مزون ها افزوده می شود. در کشور ما ایران، مزون با صنعت مُد گره خورده و به شکل غیر رسمی مُد روز کشور رو گردن گرفته.
حالا می خواهیم بدونیم که چطور یک مزون لباس حرفه ای راه اندازی کنیم. ملزومات یک مزون حرفه ای چیه و روش های مربوط به راه اندازی و توسعه ی یک مزون حرفه ای را بدونیم. پس اولین سوال ما اینه که چطور مزون بزنیم. تا پایان با ما همراه باشید.
محتوای این صفحه:
همه چیز در مورد مزون لباس
شاید بپرسید که خب فرق خیاطی با مزون چیه؟ پس توضیح اول درباره فرق مزون با خیاطی شروع می کنیم.
فرق مزون با خیاطی چیه؟
برجسته ترین فرق مزون و خیاطی این هست که تولیدات مزون معمولا با توجه به مد و یا خلاقیت طراح لباس دوخته و به فروش می رسد ولی در خیاطی لباس متناسب با اندازه هر مشتری دوخته میشه.
در این مقاله سعی می کنیم همه چیز را در مورد راه اندازی و درآمد مزون بازگو کنیم.
مزون لباس

مزون لباس جاییست که تولیدات جدیدی را در زمینه مد و لباس تولید می کند، اما تفاوت زیادی با بوتیک لباس و دیگر فروشندگان لباس دارد. مزون لباس خصوصیاتی دارد که توجه به آن فرصت بهتری به مخاطبان و مشتریان می دهد. در ادامه چند ترفند مزون داری را مطرح خواهیم کرد که با توجه به آنها میتوانید مزون مدرنی را برپا کرده و مشتریانی وفادار ایجاد کنید.
بطور کلی همه افراد برای اینکه به زیباترین شکل ممکن در مراسماتی نظیر عروسی، نامزدی و یا مهمانی حاضر شوند بدنبال تهیه لباسی هستند که خاص باشد. گاهی اوقات خریدن یک لباس از فروشگاه های لباس فروشی و بوتیک ها میتواند یک گزینه خوب باشد اما برخی خانم ها ترجیح می دهند ظاهری منحصر به فرد و زیبا را از خود نشان دهند. به همین دلیل به سراغ مزون داران رفته و لباس خود را سفارش می دهند.
مزون به افراد کمک می کند که با توجه به سلیقه ی خود بهترین انتخاب را داشته باشند. در شهرهای سراسر ایران مزون هایی وجود دارد که در سلیقه های مختلف پوشاک تولید می کنند و حتی نمونه های خارجی را می توان یافت. مزون هایی نیز وجود دارند که بطور تخصصی طراحی و دوخت لباس را انجام می دهند. در واقع مزون جایگاهیست برای عرضه محصولات مد و فشن.
مجوز مزون را از کجا بگیریم؟
در ابتدا لازمست عنوان کنم که بسیاری از مزون های فعال در کشور فاقد مجوز فعالیت هستند. بدلیل این که فعالیت مزون در ایران تعریف کاملی ندارد، گرفتن جواز مزون کمی پیچیده است. تنها قانون مشخص در این زمینه این است: «مطابق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، عرضه محصول تنها در بازار خارج از محیط مسکونی صورت گرفته و عرضه و فروش محصول (کالا و خدمات) در منزل مسکونی ممنوع است».
البته گمان نمی شود راه اندازی مزون خانگی و تولید و فروش برای دوستان و آشنایان مشکلی ایجاد کند و چنانچه فعالیت شما در همین حد است، نیاز به مجوز نمی باشد. اما اگر می خواهید کسب و کار خودتان را گسترش دهید و بازارهای جدیدی را بدست بیاورید، بهتر است موارد ذیل را در نظر بگیرید تا دچار مشکل نشوید:
- از اماکن تجاری برای تولید و عرضه پوشاک استفاده کنید.
- برخی مکان های تجاری دارای مجوز مربوط می باشند که می توانید از آنها براحتی استفاده کنید.
- مراجعه به صنف مرتبط به تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک و درخواست مجوز فعالیت
- مراجعه به بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی و دریافت مجوز خانه ی مُد.
معمولا درآمد مزون خانگی به نسبت از مزون های دارای مجوز کمتر است اما مواردی نیز هستند که بدلیل تحویل لباس باکیفیت به مشتریان درآمدهای هنگفتی دارند.
شرایط و قوانین صدور مجوز خانه مُد
- برای ثبت مجوز اشخاص حقیقی: عکس پرسنلی، صفحه اول شناسنامه، کارت ملی و کارت پایان خدمت یا معافیت.
- برای ثبت مجوز اشخاص حقوقی: عکس پرسنلی، صفحه اول شناسنامه، کارت ملی و کارت پایان خدمت یا معافیت مدیر عامل. تصویر روزنامه رسمی تاسیس شرکت و آخرین تغییرات و اساسنامه
جذب مشتری مزون لباس

مزون ها معمولا از چند طریق مشتریان خود را جذب می کنند. برخی با روابط سازی و جذب مشتریان خاص و بعضی با تبلیغات. انتخاب روش جذب مشتری به نوع و سبک تولید پوشاکی هست که قصد تولید آن را دارید. مزون های مطرح معمولا روش های تبلیغ اینترنتی وبسایت یا شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام یا تلگرام را انتخاب می کنند.
برخی مزون های محلی نیز تبلیغات را بصورت تراکت، استفاده از پنل های پیامکی و یا کاتالوگ نمونه ها انجام می دهند. برخی نیز به تبلیغات دهان به دهان اکتفا می کنند. درآمد مزون ها به انتخاب روش تبلیغاتی هر مزون لباس و به سطح آن مزون بستگی دارد.
رازهای موفقیت مزون لباس
در این حوزه کاری، نکاتی وجود دارد که بهتر است قبل راه اندازی مزون پوشاک خود، آن ها را بررسی کنید. برای توسعه و پیشرفت در مزون لباس، باید موارد زیادی را در نظر گرفت. برخی از آنها را از زبان صاحبین مشاغل بازگو می نماییم:
- نام و برند مزون خودتان را داشته باشید و آن را روی لباس نصب نمایید. تولید مارک پارچه ای پشت یقه و اتیکت لباس بسیار مرسوم می باشد.
- مزون به دلیل اینکه نسبت به فروشگاه های عادی در سطح شهر، در معرض دید کمتری می باشد، و مشتری گذری کمتری دارد، باید برای دیده شدن تبلیغات کند. طبیعتا برای پیشرفت و توسعه به یک روش تبلیغاتی جامع نیازمند هستید.
- مشتری های این صنف بطور مشخص بدنبال یک پوشاک متمایز با پوشاک قابل عرضه در سطح شهر و فروشگاه های معمولی می باشند. اگر پوشاک تولید شده در مزون شما تفاوتی با پوشاک فروشگاه ها نداشته باشد، مخاطبان شما دلیلی برای خرید یا سفارش از شما نخواهند داشت.
- شاید بپرسید چگونه برند پوشاک و مد خود را متمایز کنید؟ این تفاوت می تواند در مدل های پوشاک شما، قیمت پوشاک شما، بسته بندی پوشاک شما، نحوه ی ارائه و خدمات و یا هر تمایز دیگری باشد. یکی از روش های متمایز سازی برند پوشاک خود، طراحی و استفاده از اتیکت پارچه ای، تگ آویز لباس و باکس و چاپ کاغذ پوستی مخصوص مزون خودتان می باشد.
- خلاقیت در مزون لباس، یک برگ برنده است و تاثیر هنگفتی بر موفقیت شما خواهد داشت.
- مناسب ترین نوع تبلیغات برای مزون داران ، انتخاب تبلیغات دهان به دهان است.
با این گزینه ها می توان بخوبی برای مزون خود تبلیغات نمود.
محصولات مزون لباس
معمولا مزون ها پوشاک خارجی را به فروش می رسانند. تعداد کمی از مزون ها تمرکز خود را روی طراحی و دوخت سفارشات قرار داده اند. مزون داران معمولا بدلیل اینکه مشتریان بدنبال برندهای پوشاک خارجی هستند، پوشاک خارجی را خرید و فروش می کنند. دلیل عمده دیگر کیفیت بالای برندهای پوشاک خارجی می باشد.
مزون های تولیدکننده لباس
مزون هایی هستند که روی تولید و فروش لباس خود تمرکز کرده اند. این مزون ها بدلیل اینکه سفارشات را بر اساس سلیقه مشتریان انجام می دهند بیشتر مورد استقبال مخاطبان قرار میگیرند. این مزون ها در کنار دریافت سفارشات، می توانند محصولات خارجی را نیز به فروش برسانند.
تولید پوشاک ایرانی در مزون ها بسیار به صرفه تر می باشد و انتخاب نوع و رنگ پارچه در اختیار مشتری و مزون خواهد بود. پس گزینه ی جذاب تری می باشد.
مزون های آنلاین
در چند سال اخیر به ویژه پس از پاندمی کرونا تمایل به سفارش مردم به مزون های آنلاین گسترش یافت. اگر چه مسائلی نظیر سایز لباس، تحویل کالا و اعتمادسازی وجود داشت اما بطور کلی روشی به صرفه و ساده بود. همچنین نیاز به مجوزهای مربوطه صنف پوشاک ندارد.
خوب است بدانید مزون هایی موفق تر هستند که در تولیدات خود، انواع لباس عروس و لباس مجلسی بانوان را گنجانده اند. البته در نظر بگیرید که خلاقیت در این دو زمینه بسیار مهم است و نیازمند دقت بالایی می باشد. بطور مثال مزون هایی هستند که لباس ست زوج تولید می کنند که بسیار موفق هستند.
اصول چیدمان لباس در مزون

چیدمان یا چینش لباس ها در مزون قواعد به خصوصی دارد که لازمست به آن توجه شود. از قرار گرفتن رنگ بندی پوشاک به صورت مناسب در کنار هم گرفته تا اصول روانشناسی و تناسب شباهت پوشاک و چیدمان آنها همه مهم هستند. رعایت این موارد و چینش صحیح باعث می شود مشتریان احساس آزادی بیشتری در بازدید از لباس ها داشته باشند. وقتی که لباس های پرمخاطب در عموم دید قرار بگیرند می توان تضمین کرد که فروش بیشتری را برای شما رقم خواهد زد.
یکی از موارد مهم در مزون های لباس دیده شدن اتیکت ها، تگ ها و مارک های لباس نصب شده روی هر لباس است. این بسیار مهم است که خریداران بتوانند مشخصات لباسی که انتخاب می کنند را ببینند و با آگاهی از خرید خود مطمئن شوند. اگر این اتیکت ها همراه با نام مزون باشند تاثیر شگرفی بر روی برند مزون شما خواهد داشت. همچنین اگر می توانید بروشور لباس یا دستور شستشو روی لباس ضمیمه کنید تا مصرف کننده بتواند به اطلاعات لباس و نحوه ی نگهداری آن آگاه شود.
مسئله ی دیگر هماهنگی سبک لباس های تولیدی و عرضه شده با آداب و رسوم و فرهنگ منطقه ای ست که مزون شما دایر شده است. شما قبل از برپا کردن مزون لباس خود، لازمست که فرهنگ بومی آن محیط را به خوبی بشناسید.
درآمد مزون چقدر است؟
درآمد مزون با توجه به تجربه ی شما و نوع لباسی که می دوزید و مشتریان شما متفاوت است. معمولا هر چه استایل های خاص تری تولید کنید، بدلیل تک بودن مدل ها قیمت های بالاتری میتوانید اعلام کنید. همانطور که اکثر شما می دانید خانم ها از پوشیدن لباس هایی که دیگران می پوشند متنفرند. بنابراین هر چه لباس های خاص تر و با الگوهای جدیدتری تولید کنید سریعتر به درآمد بالاتر خواهید رسید.
نکات پایانی برای راه اندازی مزون لباس
- لباسی که تهیه می کنید باید از نظر جنس و اندازه مطابق نیاز مشتری باشد.
- سفارش لباس مزون کار ساده ایست. کافیست آن را از همکاران باتجربه بپرسید.
- برای توسعه کسب و کار خود و جذب مشتریان و سفارشات لباس بیشتر، از شبکه های اجتماعی غافل نشوید.
- توجه کنید که لباس های لوکس و لباس هایی که گران هستند متفاوت هستند. این ها را اشتباه نگیرید.
- برند لباس خودتان را داشته باشید. اتیکت پارچه ای ، تگ آویز، باکس و چاپ کاغذ پوستی با برند خودتان می تواند در جذب مشتری و حرفه ای نشان دادن کسب و کارتان موثر باشد.

